Snabbkäk

Jag har blivit så jäkla nojig när det gäller halvfabrikat. I söndags drog pappa hem frukostkorv från affärn, erbjöd mig grillkorv istället men jag tackade rart nej och lagade en omelett med kyckling till mig själv. Idag kom mamma hem med ett paket Icas köttbullar och jag spydde bara jag såg paketet. Så nu sitter jag här, med min kycklinggryta. Jag vet, kyckling efter kyckling. Men jag älskar det.

Dagens gryta består av lök, hackade morötter(som steks ett tag så de blir mjuka), champinjoner, paprika, kyckling, matlagningsgrädde, soya, kycklingbuljong, kycklingfond, timjan och pressade vitlöksklyftor. Till det tog jag en potatis, broccoli, majs, keso och en bit tomat. Himmelskt!

Varför tycker jag inte om korv och köttbullar då? Jag har alltid tyckt illa om korv, vet inte om det är sen farfar berättade om alla sina äckliga upplevelser från korvfabrikerna, vätskeblåsorna på den kokta varianten eller en stekt fet korv där det rinner lika mycket flott runt som vätska inuti när man skär hål på denna hinna(bestående av?). Korv är restprodukterna efter slakt, och det ser inte trevligt ut inne i en korv ska jag erkänna. Minns en gång när jag var 11-12 och sa till pappa när kokkorven dök fram på köksbordet "Jag äter inte korv!" Svaret blev: "DET GÖR DU VISST DET!" Så var det med det, idag är ett inernskämt i släkten.
Och så köttbullar, jag älskar köttbullar. Fast hemmagjorda, speciellt mormors. Jag tror jag kan dra en koppling till mitt avstånd från andra köttbullar med att jag har blivit serverad Icas köttbullar minst en gång i veckan hela min uppväxt.

Misstolka mig inte, min familj lever inte på halvfabrikat. Mamma är precis som jag ganska insatt i kost och hälsa, och lagar ofta egen gudomlig mat! Dock har även hon bara 24h/dygn och ibland finns inte alltid tid till timmar i köket. Pappa dock, suckar djupt varje gång han får uppgiften att laga mat, öppnar frysen och drar fram fiskpinnar och kokar lite ris till. Har vi tur köper han köttfärs, en påse chili con carne och en burk vita bönor. Sedan blandar han varsamt ihop allt i tron om att han lagar en riktigt regäl middag bestående av äkta husmanskost.

Jag längtar till den dagen kommer då jag flyttar hemifrån och får bestämma själv vad jag ska äta och vad som ska finnas i kylen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0