Såja

Saker börjat ordna till sig...

Idag var jag på reumatologen. Mitt senaste leverprov var också högt, och likaså något med musklerfibrer/muskelprotein. Dock kan båda ha en förklaring, levern att jag äter hög dos av vitaminer/har nyss ätit starka inflammationshämmande, och det med musklerna att jag nyligen hade tränat när jag tog provet. För säkerhets skull ska jag få göra ett "muskeltest" då de genom elektroder och nålar tar reda på om det är något fel på signalerna i mina muskler och möjligen kan vara en muskelinflammation. Ska även ta om proverna, samt borelia och hepatitprov. Det är mycket som ska undersökas innan man kan fastställa en diagnos! Dock pratade hon något om monoartrit, och reumatism i tidiga år som man sällan vet vad det leder till senare.

Jag fick äntligen kortison insprutat i knät som nu kommer ta bort inflammationen(för den här gången), och på samma gång hjälper kroppen själv till att ta bort den överflödiga vätskan jag har i knät. Så just nu haltar jag runt och ska inte stödja på knät, ont gör det också. Kortisonet liksom svider i knät. Men inom några dagar ska allt vara bra igen vilket är så jävla skönt! Äntligen kan jag börja träna underkropp igen, träna annat än gym(SPINNING!) och ta första löprundan i vårvädret. Det är först när man har varit utan det en längre tid man inser att det är så helvetes jävla underbart.

Jag fick även göra ett syntest för både vanlig syn och färgblindhet. Om "utredningen" visar att jag har reumatiska problem finns det en medicin som hjälper mot detta, och jag kommer förmodligen inte få fler inflammerade knän. Dock är medicinen stark och kan försämra synen. Det är flertalet obehagliga biverkningar, och självklart är det inte att rekomendera om det är något fel på min lever.

Hon gav mig en lapp där det stod att man kan gå på en "träff" med sjukgymnast, de som jobbar på reumatologen och så andra med samma besvär, för att få information om hur allt fungerar osv. Tyckte mest det lät som en sån här AA-cirkel - "Hej jag heter Veronica", "Hej Veronica", men jag anmälde mig iallafall. Information får man aldrig för mycket av.

Ska fylla flera rör med blod redan denna vecka, hejja mig!

Kommentarer
Postat av: linn

du är duktig!

2011-03-09 @ 21:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0