Live från Barca

Hello vänner! Tänkte att jag ska dela med mig lite av semestern. Dock utan bilder eller styckindelning, då jag surfar från mobilen på grannarnas Internet. Precis som de andra fem boende här gör hela tiden med sina datorer. Just nu bor vi åtta stycken i en trea, men det fungerar faktiskt väldigt bra. Jag och jullan i bäddsoffan, Erica och Simon på den pysande luftmadrassen, och resten alla i killar två och två i sovrummen.

Att flyga första gången var en salig blandning av ständig panik, otrolig utsikt och en Erica som sov med öppen mun. Men i överlag bland det roligare jag gjort på grund av alla adrenaliner. När planet började köra i full fart och man undrade när väggen skulle komma och mosa oss alla, kände man sig ganska liten. Om inte minst när man flög över molnen och såg alla städer lysa upp i mörkret.

Det första vi gjorde efter vi hade landat och tagit bussen in till Barcelona var att gå vilse. Efter en halvtimmas promenad med skavsår och alla väskor fick vi veta att vi var ganska så fel ute. Taxichauffören skrattade högt åt oss och körde oss till rätt ställe, "the beachhouses".
Det är alltså precis vid stranden vi bor, inte på stranden utan strax bakom. I ett höghus med några arenor mellan. Utsikten är fantastisk! Vi kom hit med solen då det regnade i tre veckor innan vi kom, men nu har vi haft 20+ och sol varje dag. Shorts, klänning och jeansjacka har fungerat perfekt men vattnet är rätt kallt.

Dagen vi kom hit och hade installerat oss drog vi ut och åt pasta på en uteservering och drack sangria, och avslutade sedan dagen med film i lägenheten. Torsdagen började vi med frukost på stranden, och sen när Julia drog och jobbade hängde vi på den blåsiga stranden och gav oss därefter ut på shoppingtur. Jag hittade en plånbok, två bh:ar, två par trosor, strumpbyxor och tofsar för sammanlagt 200 på Primarket, där snackar vi. Var även tvungen att köpa en ny navelpiercing då kulan på min spårlöst hade ramlat av. Framåt kvällen lagade vi mat i lägenheten och spelade kort och drack sangria på balkongen. Framåt midnatt drog vi oss in mot tunnelbanan och stan för att börja på mjölkbaren, där serverar de en hemlig spritblandning som smakar enbart mjölk. Helt plötsligt är man full på mjölken liksom. Efter det tog vi oss genom alla slumområden och mot Apolo där det var cupcakekväll och vi dansade till 80tal i flera timmar.

Igår morse väcktes vi vid åtta av att en av killarna i lägenheten bestämde sig för att skypa, kul när vi somnade vid 5. Dagen bjöd på strandpromenad in till stan som inkluderade lunch på ett strandcafé. I stan gick vi längs La rambla och stannade och köpte färska munkar innan vi gick in i saluhallen. Efter lite mathandling åkte vi hem och powernapa tills samma kille som väckte oss på morgonen kom hem och väckte oss igen. Till kvällsmat blev det sushibuffé på ett japanskt ställe där maten kommer på ett rullande band bredvid bordet och man får plocka det man vill ha. Allt från lax till cheescake, hur gott hon helst! Därifrån drog vi vidare till en shotbar som har flera hundra olika shottar, den vi tog inkluderade att man grillade mashmallows i en eld de startade. Tänk om vi hade något sånt hemma i vässan! Efter det drog vi vidare till några andra barer för öl och shottar innan vi gick in på Shoko och dansade i flera timmar och blev förföljda av spanjorer. Kvällen slutade med strandpromenad hem och väl hemma fyllekäk och Resorb.

Idag har vi varit in till en marknad och kikat lite, hittade lite presenter hem till Sverige. Vi besökte även Sagrada de familia som var jävligt coolt. Efter lite kik i affärer och härliga second hand butiker satte vi oss på ett libanesiskt ställe och åt jättegod mat. Nu ska vi snart börja göra oss i ordning för kvällen och dricka den goda sangrian från Lidl som kostar 1 euro/ 1,5liter(!). Ikväll ser det ut att bli en kväll på en av Europas största klubbar med åtta dansgolv, lär bli kul!

Sammanfattningsvis är Barca en otroligt fin stad jag gärna kommer tillbaka till. Jag längtar inte hem till kalla Sverige, men vi ses redan natten till tisdag igen. Och självklart önskar vi att Mandy och Linn hade varit här med oss!