Grönt saja!

Något som varit i mitt huvud hela tiden på senaste är EKO!
 
Jag vet inte om det är Naturskyddsföreningen som har gjort en riktig storsatsning eller om jag hittat allt på någon blogg och det sedan har växt, jag kan inte komma på hur allt startade. Vet inte heller om det är något nytt på gång eller om jag vaknat upp ur min lilla bubbla, men jag har blivit jävulskt insatt på kort tid.
 
Jag minns när jag var liten och fick höra talas om miljöförstöringarna för första gången. Jag fick dödsångest rent utsagt och sa till pappa att vi aldrig mer kunde åka bil. Pappa försökte förklara att jorden inte skulle gå under här och nu.
 
Men jag antar att jag ganska fort insåg att jag tyckte det kändes hopplöst eftersom jag inte såg några resultat när jag bidrog. Jag blev en sådan tönt som tyckt att mijötöntar varit riktiga töntar. Typ som en datanörd fast med miljön. Idag fattar jag ju att det bara är oinsatta som töntstämplar men framförallt inte ser någon mening. Som att snacka hälsosam mat och säga "en kan äta allt i liten mängd"(klassiker). Kalorimässigt ja, du blir inte fet. Men det handlar ju om vilken näring du stoppar i kroppen.
 
Hur lite krävs det egentligen av mig? Hur mycket bättre kan vi få allt på denna jord(inklusive oss själva och våra kroppar) att må? DET ÄR SÅ SIMPELT. Köp en krona dyrare ekomjölk, ät upp maten du har innan den blir gammal och måste kastas, cykla till gymmet när det inte spöregnar, OSV(orkar ej rabbla) Det finns ju liksom fler positiva resultat (förutom miljön) i varje grej du gör(ekonomi,motion osv).
 
Å andra sidan måste en ju komma ihåg, att en inte kan göra allt. Gör alla lite är det bra. Allt kanske inte behöver vara felfritt i köket/kylskåpet om du är en sån person som aldrig reser och faktiskt väntar med att renovera om tills det behövs och inte styrs av vilja. Så länge en har huvudet med i sina val, en måste ju få leva också!
 
För inspiration och bra tips:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0